Så förbereder du ett tal på 15 minuter!

Blogg
juni 5, 2019
Pia Lanneberg

Expert inom kommunikation, ledarskap och varumärkesarbete

Sommaren är här och med den avslutningstiderna – just nu är det många firanden och sammankomster, avtackningar och konferenser, inte minst på jobbet. Och plötsligt är det någon som ber dig att hålla ett tal eller en dragning av något slag. Du får väldigt kort tid att förbereda dig på och nu känner du paniken smyga sig på. Du vill förstås göra ett bra intryck, fånga lyssnarnas uppmärksamhet och få genomslag för det du har att säga.

Men lugn och fin, under förutsättning att du faktiskt kan något om det du ska prata om och inte är beroende av att presentera bevisföring i form av studier eller forskning, så kan du använda de här enkla verktygen för situationer som dessa.

Följ bara de här tre enkla stegen:

1. Fundera över vilka du ska tala till. Vilka är de? Vad kan de om det du ska prata om? Vad är relevant och viktigt för dem? Tidsåtgång: 2-4 minuter

2. Bestäm din centrala idé. Om du är tvungen att plocka ut en sak som du vill att de ska ta med sig från din presentation, vad skulle det vara? Det här är ditt huvudbudskap. Se till att du gör det konkret och minnesvärt. Huvudbudskapet är den krok du hänger upp din presentation på. Tidsåtgång: 4-5 minuter

3. Välj ett av följande upplägg och använd det för att sätta ihop ditt tal. Tidsåtgång: 6-8 minuter

Förslag – bevis. Berätta ditt förslag/din idé och backa upp den med exempel som bevisföring. Ge ett eller ett par exempel som visar att det faktiskt fungerar och är så bra som du säger. Upprepa sedan förslaget/huvudbudskapet och värdet av att göra det du säger. Voilà!

Kronologisk struktur. Berätta din historia enligt DÅ – NU (och eventuell SEDAN, dvs framåtblick). Den här enkla strukturen är väldigt effektiv och kräver kort förberedelse. Självklart hakar du på huvudbudskapet här också. Tydligt, effektivt, inspirerande!

Problem – lösning. Den här strukturen ger intrycket av en genomtänkt analys. Den följer en logik som gör det lätt att följa och vi gillar när människor kommer med förslag på lösningar. Ge en tydlig bild av utmaningen som ni står inför eller problemet du har identifierat och kom sedan med ett konkret förslag på lösning. Avsluta med värdet/nyttan av att följa ditt förslag. Kom ihåg att det är det som är viktigt för dem som lyssnar som ska lyftas fram. Elegant!

Berätta en historia. Det här är den snabbaste vägen att fånga en publik. Historier berör och eftersom du är engagerad blir lyssnarna det också. Du rör deras sinnen och ditt budskap blir levande och lätt att komma ihåg. Huvudbudskapet löper som röd tråd i din berättelse. Oemotståndligt!

Kanske har du hört det förut, men man brukar säga att de som behärskar kommunikation är morgondagens vinnare. Och vill du bygga ditt varumärke är det helt avgörande. Det gäller att nå fram till dem som lyssnar eller läser, att fånga deras uppmärksamhet, att tränga igenom det berömda bruset. Vi är vana att utbilda och talarträna människor, och en sak vi har noterat är att företag nu lägger ner alltmer krut på att hjälpa sina medarbetare att bli trygga i alla olika talarsituationer. Bra och helt nödvändigt!

Känner du dig ibland osäker när det är din tur att prata? Här kan du läsa mer om våra kommunikationsutbildningar.

Relaterade Inlägg

Blogg
april 24, 2023

Drömchefens egenskaper där LYSSNA är den viktigaste

Kraven på dagens ledare är många och kommer från alla håll och kanter; uppifrån, utifrån och inifrån. Det är inte lätt att vara en…
Blogg
mars 31, 2023

TEDxStockholm presenterar åtta idéer och åtta talare

De flesta av er har säkert någon gång lyssnat på ett TED talk, vi har inspirerats och fascinerats av fantastiska talare som Simon Sinek,…
Följ oss
©2019 All Rights Reserved.