Få roligare på jobbet!

Resurser
Pia Lanneberg

Expert inom kommunikation, ledarskap och varumärkesarbete

februari 2, 2022
Ladda ner
Se till att du blir uppmärksammad och få roligare på jobbet – här kommer några tips.

I den bästa av världar ska chefen uppmärksamma varje medarbetare och stötta dem i deras utveckling. Men verkligheten ser ofta annorlunda ut och då gäller det att ta tag i saken själv.

Se till att ta eget ansvar för din professionella utveckling, här kommer några tips:

  • 1

    Lyft fram din signaturstyrkor

    Alla har vi något som vi är väldigt bra på och som vi vill att andra ska komma ihåg oss för. Man skulle kunna kalla det för dina signaturstyrkor. Så här ser ekvationen ut för riktiga styrkor: talang + kunskap + förmåga + lust = styrka. När du har identifierat dina främsta styrkor, fundera ut hur du kan använda dem mer för att bidra till företagets framgång.

  • 2

    Hjälp till där du kan

    Folk kommer ihåg dem som är vänliga, osjälviska och villiga att hjälpa och stötta andra. Världen är fylld med människor som tänker jag jag jag. Stick ut genom att vara genuint intresserad av andra, och villig att sträcka ut en hjälpande hand.

  • 3

    Sprid positiv energi omkring dig

    Jag säger inte att du måste vara sådär hejdlöst positiv hela tiden. Nej då, inte alls, se bara till att du inte är en sådan som sprider negativ energi omkring dig. Du vet en sådan som gnäller, osar sitt missnöje till allt och alla, och pratar skit om andra så fort någon vänder ryggen till. Ibland är de bra att fråga sig: vad gör jag för att bidra till ett gott arbetsklimat, för att vara en trevlig arbetskamrat och medarbetare?

  • 4

    Gör ditt bästa

    Häromdagen pratade jag med en tjej som framgångsrikt driver ett eget bolag och jag frågade henne vad hon gör för att lyckas. Hon sa: jag är en bra relationsbyggare och jag ser hela tiden till att göra mitt allra bästa. Och visst är det så. Det spelar ingen roll om vi syns på sociala medier eller i varenda tidningsblaska, om vi inte levererar blir vi lätta att välja bort. Gör alltid ditt bästa!

  • 5

    Var autentisk

    Ingen orkar umgås med någon som framstår som perfekt. Människor är intresserade av dem som man kan relatera till. Visa vem du egentligen är. Låt människor se dina brister och dina förtjänster. Ge råd och ta råd. Var inte en som vet allt, utan en person som andra människor känner sig bekväm att umgås med.

  • 6

    Var proaktiv

    Chefen är ingen tankeläsare. Om du vill något – tala om det. Sitt inte och vänta på att bli tillfrågad. Dyker det upp ett nytt projekt som verkar intressant? Anmäl ditt intresse för att vara med. Om det inte är några kul projekt på gång kan du vara proaktiv och tala om vad du skulle vara intresserad av i framtiden. Upprepa och påminn med jämna mellanrum så att chefen inte glömmer bort.

  • 7

    Visa att du är uppdaterad

    Håll dig uppdaterad på områden som påverkar er verksamhet, och dela med dig av kunskaperna. Tro inte att alla andra läst eller hört samma saker som du. Har du precis läst en forskningsartikel som är relevant för något om diskuteras på jobbet? Berätta det. Förklara vad artikeln kom fram till, hur det påverkar er, och erbjud dig att skicka den till chefen och kollegorna. Det visar att du är påläst och engagerad.

  • 8

    Kom med förslag

    Ett annat sätt att visa engagemang är att komma med förslag på förändringar som kan göra verksamheten bättre, eller på projekt du tycker att ni borde genomföra. Var inte rädd för att få nej, huvudsaken är att du kommer med idéer. Sedan är det upp till chefen att avgöra vad som är möjligt eller inte. Men bli inte sur om du inte får gehör, i alla fall inte öppet.

  • 9

    Var oväntad

    Människor hajar till när det sker något oväntat och lägger märke till sådant som avviker. Använd det till din fördel. Låt oss säga att dina rapporter till chefen alltid ser likadana ut. Försök göra dem snyggare och bättre, och fråga vad chefen tycker. Är du en blyg person som oftast inte säger något? Då kan du få uppmärksamhet bara genom att framföra din åsikt eller komma med ett förslag.

  • 10

    Ge beröm

    Att ta åt sig äran för andras arbete är en dålig taktik för att få uppmärksamhet. Gör tvärt om istället. Var generös med beröm. Människor gillar personer som är generösa, och ser till att andras arbete uppmärksammas. Se till att vara den personen. Du både mår bättre och får andra att må bättre. Visst är det är trist när man inte får det erkännande man förtjänar? Men sura inte för det, då är det bättre att berätta något positivt från projektet som får alla att inse att du också var med, till exempel ”Jag tycker också att det har varit kul, vi har haft ett så bra samarbete”.

Relaterade resurser

Resurser
februari 2, 2022

Checklista: Har du ett starkt personligt varumärke?

Resurser
februari 2, 2022

Checklista: Har du en stark LinkedIn-profil?

Följ oss
©2022 All Rights Reserved.